In Stein Gemeißelt

Set in Stone
Высечаны ў камені
Izcirsts akmenī

Rīgas geto muzejs

Riga Ghetto museum · Rigaer Ghetto Museum · Музей Рыжскага гета

3D Model

Der Zugwaggon und die Sonderausstellung „Berlin – Riga. One way ticket“ erinnert an die rund 25.000 Juden, die von den NS-Behörden aus Städten in Deutschland, Österreich und der Tschechoslowakei nach Riga deportiert wurden. Die größten Transporte dieser so genannten „deutschen Juden“ kamen aus Berlin, Bielefeld, Köln, Dortmund, Dresden, Düsseldorf, Hamburg, Hannover, Kassel, Leipzig, Nürnberg, Osnabrück und Wien. Die Deportationen fanden zwischen dem 29. November 1941 und dem Frühjahr 1942 statt. Die SS hatte ursprünglich geplant, diese Juden in verschiedene Ghettos im von den Nazis besetzten Osteuropa zu deportieren. Einige Ghettos weigerten sich jedoch, sie aufzunehmen, weil sie überfüllt waren; andere Routen waren schwierig und konnten wegen logistischer Probleme nicht realisiert werden.[1]Deportation of Jewish citizens to Riga. Riga-Komitee, Städtebündnis für das Erinnern und Gedenken an die Deportation von Jüdinnen und Juden. … Continue reading Der Rigaer SS-Kommandant Friedrich Jeckeln nahm die nach Riga deportierten Juden auf, obwohl auch das Rigaer Ghetto bereits überfüllt war.

Seit der Schließung des Rigaer Ghettos am 25. Oktober 1941 lebten etwa 29.600 lettische Juden in dem umzäunten Gebiet in der Moskauer Vorstadt südöstlich des Rigaer Zentrums.[2]Andrej Angrick and Peter Klein, The “Final Solution” in Riga. Exploitation and Annihilation, 1941-1944 (New York, Berghahn Books, 2012), S. 112. Um Platz für die neu ankommenden deutschen Juden zu schaffen, gab Friedrich Jeckeln den Befehl zur Liquidierung der lettischen Juden im Ghetto.[3]Andrej Angrick and Peter Klein, The “Final Solution” in Riga. Exploitation and Annihilation, 1941-1944 (New York, Berghahn Books, 2012), S. 131. Die lettischen Juden wurden in zwei Gruppen aufgeteilt: Die Sicherheitspolizei trennte das Gelände und schickte 4.000 „arbeitsfähige männliche Juden“ in ein neues kleines Ghetto.[4]Andrew Ezergailis, The Holocaust in Latvia 1941-1944. The Missing Center (Riga: The Historical Institute of Latvia, 1996), S. 247 u. 261. 300 jüdische Frauen, die als Näherinnen gebraucht wurden, wurden ebenfalls gerettet. Alle anderen, etwa 24.000 lettische Juden, wurden in zwei Erschießungsaktionen im Wald von Rumbula am 30. November und 8. Dezember 1941 getötet.[5]Andrew Ezergailis, The Holocaust in Latvia 1941-1944. The Missing Center (Riga: The Historical Institute of Latvia, 1996), S. 239.

Am 29. November 1941 traf der erste Zug mit 1053 deutschen Juden aus Berlin in Riga ein. Da im Rigaer Ghetto noch kein Platz für sie war, ordnete Jeckeln ihre sofortige Verlegung nach Rumbula an, wo sie in den Morgenstunden des 30. November 1941 vor der Ankunft der ersten lettischen Juden getötet wurden. Die verbleibenden Transporte wurden in der Regel aufgeteilt: Deportierte Juden, die die SS als zu schwach zum Arbeiten erachtete, wurden sofort nach ihrer Ankunft erschossen; die anderen wurden als Zwangsarbeiter eingesetzt und in das Ghetto Riga und in das Konzentrationslager Jungfernhof (Jumpravmuiža) geschickt.[6]Andrew Ezergailis, The Holocaust in Latvia 1941-1944. The Missing Center (Riga: The Historical Institute of Latvia, 1996), S. 222-223.

Autor: Mārtiņš Ludis Meija

Übersetzer: Jan Otto

The train car and the special exhibition “Berlin – Riga. One way ticket” commemorates the approximately 25.000 Jews deported to Riga by Nazi authorities from cities in Germany, Austria and Czechoslovakia. The largest transports of these so called “German Jews” came from Berlin, Bielefeld, Cologne, Dortmund, Dresden, Düsseldorf, Hamburg, Hanover, Kassel, Leipzig, Nuremberg, Osnabrück and Vienna. The deportations took place between November 29, 1941 and spring 1942. The SS had originally planned to deport these Jews to different ghettos in Nazi-occupied Eastern Europe. But some refused to accept them because they were overcrowded; other routes were difficult and could not be realized because of logistical problems.[7]Deportation of Jewish citizens to Riga. Riga-Komitee, Städtebündnis für das Erinnern und Gedenken an die Deportation von Jüdinnen und Juden. … Continue reading The Riga SS commander Friedrich Jeckeln accepted the deported Jews to Riga, even though the Riga Ghetto was already overcrowded as well.

Since the sealing of the Riga Ghetto on October 25, 1941, approximately 29.600 Latvian Jews had lived in the fenced-off area in the Moscow suburb, south-east of the Riga center.[8]Andrej Angrick and Peter Klein, The “Final Solution” in Riga. Exploitation and Annihilation, 1941-1944 (New York, Berghahn Books, 2012), p. 112. To create space for the newly arriving German Jews, Friedrich Jeckeln gave the order to liquidate the Latvian Jews in the ghetto.[9]Andrej Angrick and Peter Klein, The “Final Solution” in Riga. Exploitation and Annihilation, 1941-1944 (New York, Berghahn Books, 2012), p. 131. The Latvian Jews were divided into two groups: The Security Police separated the grounds and sent 4.000 “able-bodied male Jews” to a new small ghetto.[10]Andrew Ezergailis, The Holocaust in Latvia 1941-1944. The Missing Center (Riga: The Historical Institute of Latvia, 1996), p. 247 and 261. 300 Jewish women needed as seamstresses were also saved. All others, about 24.000 Latvian Jews, were killed in two shooting actions at the Rumbula forest on November 30 and December 8, 1941.[11]Andrew Ezergailis, The Holocaust in Latvia 1941-1944. The Missing Center (Riga: The Historical Institute of Latvia, 1996), p. 239.

On November 29, 1941 the first train with 1053 German Jews from Berlin arrived in Riga. Since there was no place for them yet at the Riga Ghetto, Jeckeln ordered their immediate transfer to Rumbula, where they were killed in the morning hours of November 30, 1941 before the first Latvian Jews arrived. The remaining transports were usually divided: deported Jews, whom the SS deemed too weak to work, were shot as soon as they arrived; the others were employed as forced laborers and sent to the Riga ghetto and to Jungfernhof (Jumpravmuiža) concentration camp.[12]Andrew Ezergailis, The Holocaust in Latvia 1941-1944. The Missing Center (Riga: The Historical Institute of Latvia, 1996), p. 222-223.

Author: Mārtiņš Ludis Meija

Dzelzceļa vagons un ekspozīcija “Berlīne – Rīga. Biļete braucienam vienā virzienā” saglabā to apmēram 25.000 ebreju piemiņu, kurus nacisti deportēja uz Rīgu no dažādām pilsētām Vācijā, Austrijā un Čehoslovākijā. Lielākie vilcienu sastāvi ar t.s. “Vācijas ebrejiem” tika nosūtīti no Berlīnes, Nirnbergas, Vīnes, Hamburgas, Ķelnes, Kaseles, Diseldorfas, Hannoveres, Osnabrikas, Lepcigas, Dortmundes, Drēzdenes un Bīlefeldes. Deportācija notika laika posmā starp 1941. gada 29. novembri un 1942. gada pavasari. Sākotnēji SS plānoja deportētos izvietot dažādos geto nacistu okupētajā Austrumeiropā. Taču dažas pilsētas no tā atteicās, jo geto tur jau bija pārpildīti, citur grūtības radīja loģistikas problēmas.[13]Deportation of Jewish citizens to Riga. Riga-Komitee, Städtebündnis für das Erinnern und Gedenken an die Deportation von Jüdinnen und Juden. … Continue reading SS komandieris Frīdrihs Jekelns akceptēja deportēto nosūtīšanu uz Rīgu, lai gan arī šeit geto jau bija pārpildīts.

Pēc Rīgas geto slēgšanas 1941. gada 25. oktobrī apmēram 29.000 Latvijas ebreju dzīvoja nožogotā teritorijā Maskavas priekšpilsētā uz dienvidaustrumiem no Rīgas centra.[14]Andrej Angrick and Peter Klein, The “Final Solution” in Riga. Exploitation and Annihilation, 1941-1944 (New York, Berghahn Books, 2012), 112. Lai atbrīvotu vietu tikko no Vācijas atvestajiem ebrejiem, Frīdrihs Jekelns pavēlēja likvidēt Rīgas geto dzīvojošos Latvijas ebrejus.[15]Andrej Angrick and Peter Klein, The “Final Solution” in Riga. Exploitation and Annihilation, 1941-1944 (New York, Berghahn Books, 2012), 131. Tos sadalīja divās grupās: Drošības policija tās nošķīra vienu no otras un nosūtīja 4.000 “fiziski spēcīgus ebreju vīriešus” uz t.s. mazo geto.[16]Andrew Ezergailis, The Holocaust in Latvia 1941-1944. The Missing Center (Riga: The Historical Institute of Latvia, 1996), 247 and 261. 300 ebreju sievietes, kuras varēja strādāt par šuvējām, arī tika pasaudzētas. Visus pārējos ebrejus, apmēram 24.000 cilvēku, nogalināja divās akcijās Rumbulas mežā 1941. gada 30. novembrī un 8. decembrī.[17]Andrew Ezergailis, The Holocaust in Latvia 1941-1944. The Missing Center (Riga: The Historical Institute of Latvia, 1996), 239.

Pirmais vilciens ar 1053 Vācijas ebrejiem no Berlīnes ieradās Rīgā 1941. gada 29. novembrī. Tā kā viņiem vēl nebija vietas Rīgas geto, Jekelns pavēlēja viņus nekavējoties nosūtīt uz Rumbulu, kur tos nogalināja 30. novembra rītā, pirms Rumbulā ieradās Latvijas ebreji no Rīgas geto. Atlikušos vilcienu sastāvus parasti sadalīja: deportētie ebreji, kurus SS uzskatīja par pārāk vājiem, lai tos varētu nodarbināt, tika nošauti uzreiz pēc ierašanās. Pārējos iesaistīja piespiedu darbos un nosūtīja uz Rīgas geto vai uz Jumpravmuižas koncentrācijas nometni.[18]Andrew Ezergailis, The Holocaust in Latvia 1941-1944. The Missing Center (Riga: The Historical Institute of Latvia, 1996), 222-223.

Autors: Mārtiņš Ludis Meija

Der Waggon ist Teil der Ausstellung „Berlin – Riga. One Way Ticket“. Dieser spezielle Waggon wurde während des Holocausts nicht eingesetzt, aber er hat dennoch eine reiche Geschichte. Er wurde 1911 in einer Fabrik im Russischen Reich hergestellt. Während des Ersten Weltkriegs setzte das russische Militär den Waggon ein, um Truppen und Nachschub an die Front zu transportieren. Als das Russische Reich 1915 den südlichen Teil Lettlands verlor, wurde der Waggon in der Hafenstadt Liepāja (Libau/Libava) zurückgelassen.

Nach der Unabhängigkeit Lettlands nutzte die lettische Eisenbahngesellschaft den Wagen für lokale Gütertransporte. Am 1. September 1939, als der Zweite Weltkrieg begann, erklärte Lettland seine Neutralität. Dennoch wurde Lettland im Juni 1940 von der Sowjetunion besetzt. Wofür oder ob der Wagen während der ersten sowjetischen Besetzung eingesetzt wurde, ist nicht bekannt, aber man kann davon ausgehen, dass er wahrscheinlich noch für Gütertransporte verwendet wurde.

Nach der Kriegserklärung Nazi-Deutschlands an die Sowjetunion und der Eroberung des lettischen Territoriums nutzten die Nazi-Besatzungstruppen den Waggon für den Transport ihrer Truppen an der Ostfront und in der späteren Phase des Krieges für die Evakuierung von Männern vor dem Vormarsch der Roten Armee. Als die Nazis kapitulierten, ließen sie den Waggon in Liepāja zurück. Nach dem Zweiten Weltkrieg setzten die sowjetischen Behörden den Wagen erneut für Gütertransporte ein. Im Jahr 1956 wurde er in das Eisenbahndepot gebracht, da die lettische Eisenbahnverwaltung entschied, dass er für eine weitere Nutzung zu alt war und durch ein neueres Modell ersetzt wurde.

Kurz nach 2010 wurde der Waggon dem „Rigaer Ghetto und lettischen Holocaust-Museum“ geschenkt. Im Mai 2016 nahmen die Museumsbehörden den Waggon nach einer Renovierung und der Einrichtung einer Ausstellung in die Dauerausstellung des Museums auf. Im Inneren des Waggons befinden sich an einer Stelle mehrere künstliche Bäume und Spiegel, die die Bäume wie einen Wald aussehen lassen. Dies erinnert an die Tötungsstätten in Rumbula und Biķernieki, wo die meisten der deportierten Juden erschossen wurden. Die andere Hälfte des Waggons enthält eine Auswahl von Fotografien. Der Großteil der Fotos im Inneren des Waggons zeigt die Deportation der Bielefelder Juden nach Riga. Am 13. Dezember 1941 fotografierte der Polizeihelfer und NSDAP-Mitglied Georg Hübner auf dem Bielefelder Bahnhof den überfüllten Bahnsteig, die Ankunft des Zuges aus Münster und das Einsteigen von 420 Bielefelder Juden.[19]#lastseen Image Atlas. Bielefeld December 1941. https://atlas.lastseen.org/en/image/bielefeld/40 Insgesamt wurden an diesem Tag 1.031 Juden aus Münster, Bielefeld, Minden und Osnabrück in das Ghetto Riga deportiert. Von ihnen überlebten nur 102.[20]Yad Vashem. The World Holocaust Remembrance Center. The Deportation of Jews from Bielefeld, Germany, to the Riga Ghetto, Latvia, 13 December 1941. … Continue reading

Autor: Mārtiņš Ludis Meija

Übersetzer: Jan Otto

The train car is part of the exhibition “Berlin – Riga. One way ticket.” This particular railway car was not used during the Holocaust, but it still has a rich history. It was produced in 1911, in a factory in the Russian Empire. During World War I, the Russian military used the train car to transport troops and supplies to the front. In 1915, when the Russian Empire lost the southern territory of Latvia, the train car was left in the port city of Liepāja (Libau/Libava).

After Latvia became independent, the Latvian railroad company used the train car for local freight transports. On September 1, 1939, when World War II started, Latvia declared its neutrality. Nevertheless in June 1940, Latvia was occupied by the Soviet Union. For what or if the train car was used during the first Soviet occupation is unknown, but it is safe to assume that it was probably still used for freight transports.

After Nazi Germany declared war on the Soviet Union and conquered Latvia’s territory, Nazi occupation forces used the train car for moving their troops on the Eastern front, and in the later stages of the war to evacuate men from the advances of the Red Army. When Nazi Germany capitulated, it abandoned the train car in Liepāja. After World War II, Soviet authorities once again used the train car for freight transports. In 1956, it was transported to the railway depot, because the Latvian railway administration decided that it was too old for further use and replaced it with a newer model.

Shortly after 2010, the train car was gifted to the “Riga Ghetto and the Latvian Holocaust Museum”. In May 2016, after refurbishing it and installing an exhibition, the museum authorities added it to the museum’s permanent exhibition. Inside the train car, on one site, are several artificial trees and mirrors, making the trees look like a forest. This resembles the killing sites in Rumbula and Biķernieki where most of the deported Jews were shot. The other half of the train car contains a selection of photographs. The majority of the photographs inside the train car depict the deportation of Bielefeld’s Jews to Riga. On 13 December 1941, police assistant and NSDAP member Georg Hübner took photographs at the Bielefeld train station, documenting the crowded train platform, the arrival of the train from Münster and the boarding of 420 Bielefeld Jews.[21]#lastseen Image Atlas. Bielefeld December 1941. https://atlas.lastseen.org/en/image/bielefeld/40 A total of 1.031 Jews from Münster, Bielefeld, Minden und Osnabrück were deported to the Riga Ghetto on that day. Of these, only 102 survived.[22]Yad Vashem. The World Holocaust Remembrance Center. The Deportation of Jews from Bielefeld, Germany, to the Riga Ghetto, Latvia, 13 December 1941. … Continue reading

Author: Mārtiņš Ludis Meija

Dzelzceļa vagons ir daļa no Rīgas Geto muzeja ekspozīcijas “Berlīne – Rīga. Biļete braucienam vienā virzienā”. Tieši šis dzelzceļa vagons netika izmantots holokaustā, tomēr tam ir bagāta vēsture. Tas tika radīts Krievijas impērijā 1911. gadā. Pirmā pasaules kara laikā to izmantoja karavīru un kravu transportam uz fronti. Kad Krievijas impērija zaudēja kontroli pār Latvijas teritoriju 1915. gadā, šis vagons palika ostas pilsētā Liepājā.

Latvijas Republikā pēc Pirmā pasaules kara valsts dzelzceļa uzņēmums šo vagonu izmantoja iekšējos kravu pārvadājumos. 1939. gada 1. septembrī sākās Otrais pasaules karš un Latvija deklarēja savu neitralitāti, taču 1940. gada jūnijā Latviju okupēja Padomju Savienība. Kā un vai vagons tika izmantots pirmās padomju okupācijas laikā nav zināms, tomēr var pieņemt, ka to tāpat lietoja iekšējiem kravu pārvadājumiem.

Kad nacistiskā Vācija pieteica karu Padomju Savienībai, tā iekaroja Latvijas teritoriju un šādos vagonos pārvietoja savus karavīrus uz Austrumu fronti, un vēlāk arī evakuācijai no Sarkanās armijas pretuzbrukuma. Kad nacistiskā Vācija kapitulēja, tā šo vagonu atstāja Liepājā. Pēc kara Padomju Savienība to atkal izmantoja iekšējajiem kravu pārvadājumiem līdz 1956. gadam, kad dzelzceļa administrācija nolēma, ka tas ir novecojis un vagonu pārvietoja uz dzelzceļa depo, lai aizstātu ar jaunāka modeļa ražojumiem.

Īsi pēc 2010. gada vagonu iegādājās kāda privātpersona un to uzdāvināja “Rīgas Geto un Latvijas holokausta muzejam”. Pēc kāda laika restaurācijas darbnīcās, 2016. gada maijā muzejs to pievienoja pastāvīgajai ekspozīcijai. Vagona iekštelpā vienā pusē novietoti vairāki koku zari un spoguļi, kas rada iespaidu, ka vagons atrodas mežā. Šī instalācija simbolizē masu slepkavības vietu Rumbulā pie Rīgas, kur nogalināja lielāko daļu deportēto ebreju. Otrā vagona pusē atrodas fotogrāfiju izlase. Lielākajā daļā no tām redzama Bīlefeldes ebreju deportācija uz Rīgu. 1941. gada 13. decembrī policijas ierēdnis un NSDAP biedrs Georgs Hībners fotografēja Bīlefeldes dzelzceļa stacijā, dokumentējot pārpildītos peronus, vilciena ierašanos Minsteres un 420 Bīlefeldes ebreju iekāpšanu vilcienā.[23]#lastseen Image Atlas. Bielefeld December 1941. https://atlas.lastseen.org/en/image/bielefeld/40 Tajā dienā uz Rīga geto tika aizvests 1.031 ebrejs no Bīlefeldes, Mindenes un Osnabrikas. No viņiem izdzīvoja tikai 102 cilvēki.[24]Yad Vashem. The World Holocaust Remembrance Center. The Deportation of Jews from Bielefeld, Germany, to the Riga Ghetto, Latvia, 13 December 1941. … Continue reading

Autors: Mārtiņš Ludis Meija

Mediengalerie

References
1, 7, 13 Deportation of Jewish citizens to Riga. Riga-Komitee, Städtebündnis für das Erinnern und Gedenken an die Deportation von Jüdinnen und Juden. https://www.riga-komitee.eu/historie/deportation-juedischer-buerger-nach-riga/deportation-of-jewish-citizens-to-riga
2 Andrej Angrick and Peter Klein, The “Final Solution” in Riga. Exploitation and Annihilation, 1941-1944 (New York, Berghahn Books, 2012), S. 112.
3 Andrej Angrick and Peter Klein, The “Final Solution” in Riga. Exploitation and Annihilation, 1941-1944 (New York, Berghahn Books, 2012), S. 131.
4 Andrew Ezergailis, The Holocaust in Latvia 1941-1944. The Missing Center (Riga: The Historical Institute of Latvia, 1996), S. 247 u. 261.
5 Andrew Ezergailis, The Holocaust in Latvia 1941-1944. The Missing Center (Riga: The Historical Institute of Latvia, 1996), S. 239.
6 Andrew Ezergailis, The Holocaust in Latvia 1941-1944. The Missing Center (Riga: The Historical Institute of Latvia, 1996), S. 222-223.
8 Andrej Angrick and Peter Klein, The “Final Solution” in Riga. Exploitation and Annihilation, 1941-1944 (New York, Berghahn Books, 2012), p. 112.
9 Andrej Angrick and Peter Klein, The “Final Solution” in Riga. Exploitation and Annihilation, 1941-1944 (New York, Berghahn Books, 2012), p. 131.
10 Andrew Ezergailis, The Holocaust in Latvia 1941-1944. The Missing Center (Riga: The Historical Institute of Latvia, 1996), p. 247 and 261.
11 Andrew Ezergailis, The Holocaust in Latvia 1941-1944. The Missing Center (Riga: The Historical Institute of Latvia, 1996), p. 239.
12 Andrew Ezergailis, The Holocaust in Latvia 1941-1944. The Missing Center (Riga: The Historical Institute of Latvia, 1996), p. 222-223.
14 Andrej Angrick and Peter Klein, The “Final Solution” in Riga. Exploitation and Annihilation, 1941-1944 (New York, Berghahn Books, 2012), 112.
15 Andrej Angrick and Peter Klein, The “Final Solution” in Riga. Exploitation and Annihilation, 1941-1944 (New York, Berghahn Books, 2012), 131.
16 Andrew Ezergailis, The Holocaust in Latvia 1941-1944. The Missing Center (Riga: The Historical Institute of Latvia, 1996), 247 and 261.
17 Andrew Ezergailis, The Holocaust in Latvia 1941-1944. The Missing Center (Riga: The Historical Institute of Latvia, 1996), 239.
18 Andrew Ezergailis, The Holocaust in Latvia 1941-1944. The Missing Center (Riga: The Historical Institute of Latvia, 1996), 222-223.
19, 21, 23 #lastseen Image Atlas. Bielefeld December 1941. https://atlas.lastseen.org/en/image/bielefeld/40
20, 22, 24 Yad Vashem. The World Holocaust Remembrance Center. The Deportation of Jews from Bielefeld, Germany, to the Riga Ghetto, Latvia, 13 December 1941. https://www.yadvashem.org/holocaust/this-month/december/1941.html

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