In Stein Gemeißelt

Set in Stone
Высечаны ў камені
Izcirsts akmenī

Holokausta memoriāls iznīcinātās horālās sinagogas vietā

Holocaust memorial at the location of the destroyed Great Choral Synagogue · Holocaust-Denkmal an der Stelle der zerstörten Chorsynagoge · Мемарыял ахвярам Халакоста на месцы разбуранай харальнай сінагогі

3D Model

360° Panorama

Am 4. Juli 1941 wurde die große Choral-Synagoge in Riga in der Gogoļa-Straße 25 in Brand gesetzt.[1]Max Kaufmann, The Destruction of the Jews of Latvia (Konstanz: Hartung-Gorre Verlag, 2010). Dieses verheerende Ereignis war nicht das einzige; zwei weitere jüdische Synagogen im Stadtzentrum von Riga erlitten in dieser Nacht das gleiche Schicksal. Es waren Mitglieder des Kommando Arajs, die auf Anweisung der SS den Brand an der Großen Choral-Synagoge legten.[2]Andrew Ezergailis, The Holocaust in Latvia 1941-1944. The Missing Center (Riga: The Historical Institute of Latvia, 1996), S. 219. Viktors Arajs, ein lettischer Nationalist, Rechtsanwalt und ehemaliger Polizeileutnant, hatte dem lokalen Befehlshaber der Sicherheitspolizei und des SD Walter Stahldecker seine Dienste angeboten.[3]Andrew Ezergailis, The Holocaust in Latvia 1941-1944. The Missing Center (Riga: The Historical Institute of Latvia, 1996), S. 189. Arajs‘ Einheit begoss die Synagoge mit Benzin und versperrte alle Ausgänge, so dass die jüdische Bevölkerung auf tragische Weise darin eingeschlossen war.

Der Zeitpunkt der Verbrennung am Abend des Sabbats sollte sicherstellen, dass sich möglichst viele Juden in der Synagoge aufhielten. Der lettische Historiker Marģers Vestermanis hat beschrieben, wie es geschah: „Die Mörder trieben die Menschen, die ergriffen worden waren, in die Synagoge, stapelten die Gebetshocker übereinander, warfen mit Benzin getränkte Lappen in die Ecken und zündeten sie an. Die Türen wurden verschlossen und mit Brettern zugenagelt“.[4]Riga: Commemoration and Admonition. Volksbund Deutsche Kriegsgräberfürsorge. … Continue reading

Am selben Tag setzten lettische Hilfspolizeieinheiten auch die übrigen Synagogen in der Stadt in Brand. Einzig die Synagoge in der Altstadt von Riga wurde verschont, da ein Brand andere Gebäude in der Nähe gefährdet hätte. Die lettischen Feuerwehren dämmten die Brände ein, um ein Übergreifen auf benachbarte Gebäude zu verhindern, versuchten aber nicht, die Synagogengebäude zu retten. In den Flammen verloren Menschen lettischer und litauischer jüdischer Abstammung ihr Leben. Die genaue Zahl der Opfer ist nach wie vor ungewiss, wobei die Schätzungen von 30 bis zu 2.000 Opfern reichen.

Nach KGB-Berichten aus den 1960er Jahren seien Hunderten von litauischen Juden beim Brand der Synagoge in der Gogoļa-Straße ums Leben gekommen. In diesen Berichten wurde die Zahl der Opfer mit 300 angegeben.[5]Andrew Ezergailis, The Holocaust in Latvia 1941-1944. The Missing Center (Riga: The Historical Institute of Latvia, 1996), S. 220. Diese Information fand ihren Weg in die lettischen Schulbücher. Der amerikanisch-lettische Historiker Andrievs Ezergailis bezweifelte jedoch diese Angaben.[6]Andrew Ezergailis, The Holocaust in Latvia 1941-1944. The Missing Center (Riga: The Historical Institute of Latvia, 1996), S. 221. Ein Faktor ist die in dieser Zeit verhängte Ausgangssperre, die wahrscheinlich viele Juden davon abhielt, sich ins Freie zu begeben. Es ist daher nicht bekannt, wie viele Juden in der Großen Chorsynagoge gefangen waren, als Arajs‘ Einheit sie in Brand setzte.

Autorin: Deina Žmuidene

Übersetzer: Jan Otto

On July 4, 1941, the Great Choral Synagogue in Riga on Gogoļa street 25 was set ablaze.[7]Max Kaufmann, The Destruction of the Jews of Latvia (Konstanz: Hartung-Gorre Verlag, 2010). This devastating event wasn’t the only one; two other Jewish synagogues in the Riga city center suffered the same fate that night. Acting under the Nazi Security Service’s directive, members of Viktors Arajs’ unit executed the burning of the Great Choral Synagogue.[8]Andrew Ezergailis, The Holocaust in Latvia 1941-1944. The Missing Center (Riga: The Historical Institute of Latvia, 1996), p. 219. Arajs, a Latvian nationalist, lawyer and former police lieutenant had offered his services to the head of the Nazi Security Police Walter Stahldecker.[9]Andrew Ezergailis, The Holocaust in Latvia 1941-1944. The Missing Center (Riga: The Historical Institute of Latvia, 1996), p. 189. Arajs’ unit drenched the synagogue in fuel and blocked all the exits, tragically entrapping the Jewish people inside.

The timing for the burning on the evening of Sabbath should ensure that a maximum number of Jews were in the synagogue. Latvian historian Marģers Vestermanis has described how it happened: “The murderers drove the people who had been seized into the synagogue, stacked the prayer stools one on top of the other, threw rags soaked in petrol into the corners and set them alight. The doors were closed and nailed up with boards.’’[10]Riga: Commemoration and Admonition. Volksbund Deutsche Kriegsgräberfürsorge. … Continue reading

On that same day, Latvian auxiliary police units also set the remaining synagogues within the city on fire. Only the synagogue in Riga’s Old Town was saved because a fire would have endangered other nearby buildings. The Latvian fire brigades responded by containing the fires to stop them from spreading to nearby buildings but did not try to save the synagogue buildings. Amidst the flames, individuals of Latvian and Lithuanian Jewish descent lost their lives. The precise count of casualties remains uncertain, with varying estimates ranging from 30 to as high as 2.000 victims.

During the 1960s, KGB reports recounted a story of hundreds of Lithuanian Jews dying in the Gogoļa Street synagogue fire. These reports claimed that there were 300 victims.[11]Andrew Ezergailis, The Holocaust in Latvia 1941-1944. The Missing Center (Riga: The Historical Institute of Latvia, 1996), p. 220. This information found its way into Latvian textbooks. The American-Latvian historian Andrievs Ezergailis casted doubt on this information.[12]Andrew Ezergailis, The Holocaust in Latvia 1941-1944. The Missing Center (Riga: The Historical Institute of Latvia, 1996), p. 221. One factor to consider is the imposed curfew during that period, which probably dissuaded many Jews from venturing outdoors. It is therefore unknown how many Jews were trapped inside the Great Choral Synagogue when Arajs’ unit set it on fire.

Author: Deina Žmuidene

1941. gada 4. jūlijā nodedzināja Rīgas Horālo sinagogu, kas atradās Gogoļa ielā 25.[13]Max Kaufmann, The Destruction of the Jews of Latvia (Konstanz: Hartung-Gorre Verlag, 2010). Šis postošais notikums nebija vienīgais; tāds pats liktenis 4. jūlijā piemeklēja vēl divas ebreju sinagogas Rīgas pilsētas centrā. Rīkojoties saskaņā ar nacistu drošības dienesta direktīvu, Viktora Arāja vadītā vienība nodedzināja Horālo sinagogu, izmantojot degvielu un bloķējot izejas, traģiski iesprostojot tajā esošos ebrejus.[14]Andrew Ezergailis, The Holocaust in Latvia 1941-1944. The Missing Center (Riga: The Historical Institute of Latvia, 1996), 219. Arājs bija latviešu nacionālists, jurists un bijušais policijas ierēdnis, kurš jūlija sākumā piedāvāja savus pakalpojumus nacistu Drošības policijas vadītājam Valteram Štālekeram.[15]Andrew Ezergailis, The Holocaust in Latvia 1941-1944. The Missing Center (Riga: The Historical Institute of Latvia, 1996), 189.

Sinagogas nodedzināšanai izvēlējās sabata laiku, kad tajā bija visvairāk cilvēku. Latviešu vēsturnieks Marģers Vestermanis ir aprakstījis, kā tas notika: “Slepkavas iedzina sagūstītos cilvēkus sinagogā, salika lūgšanu krēslus vienu virs otra, stūros iemeta benzīnā samērcētas lupatas un aizdedzināja. Durvis tika aizvērtas un pienaglotas ar dēļiem.”[16]Riga: Commemoration and Admonition. Volksbund Deutsche Kriegsgräberfürsorge. … Continue reading

Tajā pašā dienā latviešu vienības aizdedzināja arī pārējās sinagogas pilsētā. Tikai vienu sinagogu vecpilsētā nenodedzināja, jo tur ugunsgrēks būtu apdraudējis apkārt esošo apbūvi. Ugunsdzēsēji reaģēja, ierobežojot uguns izplatīšanos, taču nemēģināja dzēst sinagogas. Liesmās dzīvību zaudēja Latvijas un Lietuvas ebreji. Precīzs bojāgājušo skaits joprojām nav zināms, tas svārstās no 30 līdz pat 2.000 upuru.

1960. gados VDK ziņojumos parādījās informācija, ka Gogoļa ielas sinagogas ugunsgrēkā gājuši bojā simtiem Lietuvas ebreju, apgalvojot, ka upuru skaits bija 300 cilvēku.[17]Andrievs Ezergailis, Holokausts vācu okupētajā Latvijā, 1941-1944 (Rīga: Latvijas Vēstures institūts 1999). Šī informācija nonāca arī Latvijas vēstures mācību grāmatās. ASV latviešu vēsturnieks Andrievs Ezergailis apšaubīja šo informāciju.Andrievs Ezergailis, Holokausts vācu okupētajā Latvijā, 1941-1944 (Rīga: Latvijas Vēstures institūts 1999).
Viens no faktoriem, kas jāņem vērā, ir šajā laikā noteiktā komandanta stunda, kas varēja atturēt daudzus ebrejus no došanās ārā. Tādēļ nav zināms, cik cilvēku bija patvērušies sinagogā, kad Arāja vienība to nodedzināja.

Autore: Deina Žmuidene

Während der Sowjetzeit ließen die Stadtbehörden die Überreste der Synagoge abreißen. Stattdessen errichteten sie einen Platz mit einer Gedenktafel, die an die Bemühungen der Judenretter erinnern sollte. Diese Gedenktafel würdigte ihre mutige Arbeit, ohne direkt auf den Brand der Synagoge hinzuweisen. Am 4. Juli 1989, 48 Jahre nach dem Brand, ersetzte die jüdische Gemeinde von Riga die ursprüngliche Gedenktafel durch einen Gedenkstein.[18]The Bezalal Narkiss Index of Jewish Art. The Center for Jewish Art. Holocaust Memorial at the Site of the Ruined Great Choral Synagogue in Riga, Latvia, 1989, 1998. … Continue reading Dieser Stein befindet sich etwa 2 km vom Stadtzentrum Rigas entfernt. Er zeigt den Davidstern und das Datum der Verbrennung.[19]The Bezalal Narkiss Index of Jewish Art. The Center for Jewish Art. Holocaust Memorial at the Site of the Ruined Great Choral Synagogue in Riga, Latvia, 1989, 1998. … Continue reading Nach der Wiedererlangung der Unabhängigkeit wählte die lettische Regierung den 4. Juli als jährlichen Gedenktag für den Völkermord an den lettischen Juden.

1993 finanzierten mehrere Einzelpersonen und Organisationen, darunter die Gruppe Jewish Survivors of Latvia aus den USA, Ausgrabungen an der Stelle der ehemaligen Synagoge. Der Architekt Sergey Rizh legte mehrere Originalteile der abgebrannten Wände der Synagoge frei. Diese zweite Gedenkstätte zeigt den Grundriss des Erdgeschosses der ehemaligen Synagoge.[20]Center for Judaic Studies at the University of Latvia. ‘’Riga, 25 Gogola Street’’. http://memorialplaces.lu.lv/memorial-places/riga-and-riga-district/riga-25-gogola-street/

Im Jahr 2007 finanzierten die lettische Regierung sowie mehrere private Spender die Errichtung eines dritten Denkmals an diesem Ort. Es ehrt 270 Personen, die während des Holocausts in Lettland 400 Juden gerettet haben.[21]Center for Judaic Studies at the University of Latvia. ‘’Riga, 25 Gogola Street’’. http://memorialplaces.lu.lv/memorial-places/riga-and-riga-district/riga-25-gogola-street/ Das Denkmal, eine 12 Meter lange und 6 Meter hohe Mauer, symbolisiert die drohende Gefahr für das jüdische Volk, das kurz vor dem Untergang zu stehen scheint. Die Säulen mit den eingravierten Namen der 270 jüdischen Retter erinnern an deren Mut. Die Stützsäulen symbolisieren die mögliche Erlösung vom Tod und den Glauben daran, dass das Gute inmitten des Bösen geboren werden kann, so wie das Licht in der tiefsten Dunkelheit geboren wird. Žanis Lipke, der für die Rettung von mehr als 50 Menschen bekannt ist, ist auf der mittleren Säule abgebildet, um seinen Heldenmut zu würdigen.[22]Riga: Commemoration and Admonition. Volksbund Deutsche Kriegsgräberfürsorge. … Continue reading Auf der linken Seite des Denkmals steht ein Zitat aus dem Buch des Propheten Jesaja: „Ich will ihnen einen ewigen Namen geben, der nicht ausgelöscht werden soll“ (56:5). Elīna Lazdiņa, damals Studentin an der lettischen Kunstakademie, hat das Denkmal entworfen.[23]Riga: Commemoration and Admonition. Volksbund Deutsche Kriegsgräberfürsorge. … Continue reading

Autorin: Deina Žmuidene

Übersetzer: Jan Otto

During Soviet times, city authorities demolished the remains of the synagogue. Instead, they established a square with a plaque to commemorate the efforts of the saviors of the Jews. This plaque payed tribute to their courageous work without directly referencing the burning of the synagogue. On July 4, 1989, 48 years after the burning, the Jewish community of Riga replaced the initial plaque with a memorial stone.[24]The Bezalal Narkiss Index of Jewish Art. The Center for Jewish Art. Holocaust Memorial at the Site of the Ruined Great Choral Synagogue in Riga, Latvia, 1989, 1998. … Continue reading This stone is located about 2 kilometers away from the center of Riga. It features the Star of David and the date of the burning.[25]The Bezalal Narkiss Index of Jewish Art. The Center for Jewish Art. Holocaust Memorial at the Site of the Ruined Great Choral Synagogue in Riga, Latvia, 1989, 1998. … Continue reading After the reestablishment of independence, the Latvian government chose July 4 as their annual commemoration day for the genocide of the Latvian Jews.

In 1993, several individuals and organizations, such as the group Jewish Survivors of Latvia from the US financed excavations at the site of the former synagogue.[26]Center for Judaic Studies at the University of Latvia. ‘’Riga, 25 Gogola Street’’. http://memorialplaces.lu.lv/memorial-places/riga-and-riga-district/riga-25-gogola-street/ The architect Sergey Rizh exposed several original parts of the synagogue’s burned down walls. This memorial shows the layout of the ground floor of the former synagogue.

In 2007, the Latvian government as well as several private donators paid for setting up a third monument at the site. It honors 270 individuals who rescued 400 Jews during the Holocaust in Latvia.[27]Center for Judaic Studies at the University of Latvia. ‘’Riga, 25 Gogola Street’’. http://memorialplaces.lu.lv/memorial-places/riga-and-riga-district/riga-25-gogola-street/ The monument, a 12-meter-long and 6-meter-tall wall, symbolizes the looming danger to the Jewish people, seemingly on the verge of collapse. Adorned with columns and engraved with the names of these 270 Jewish saviors, it stands as a reminder of their courage. The support columns symbolize possible salvation from death and the belief that good can be born amid evil, just as light is born in the deepest darkness. Žanis Lipke, known for rescuing over 50 people, is depicted on the central column, as a tribute to his heroism.[28]Riga: Commemoration and Admonition. Volksbund Deutsche Kriegsgräberfürsorge. … Continue reading On the left side of the monument is a quote from the book of the prophet Isaiah: „I will give them an eternal name that will not be erased“ (56:5). Elīna Lazdiņa, then a student at the Latvian Academy of Arts, was the designer of the monument.[29]Riga: Commemoration and Admonition. Volksbund Deutsche Kriegsgräberfürsorge. … Continue reading

Author: Deina Žmuidene

Padomju laikā sinagogas drupas Rīgas pašvaldība nojauca, to vietā ierīkoja laukumu un novietoja piemiņas plāksni ebreju glābējiem, taču bez atsauces uz sinagogas nodedzināšanu šajā vietā Tikai 1989. gada 4. jūlijā, 48 gadus pēc sinagogas nopostīšanas, Rīgas ebreju kopiena varēja plāksni nomainīt pret piemiņas akmeni ar Dāvida zvaigzni un sinagogas nodedzināšanas datumu uz tā.[30]The Bezalal Narkiss Index of Jewish Art. The Center for Jewish Art. Holocaust Memorial at the Site of the Ruined Great Choral Synagogue in Riga, Latvia, 1989, 1998. … Continue reading Piemiņas akmens atrodas apmēram 2 km attālumā no Rīgas centra. Pēc Latvijas neatkarības atjaunošanas 4. jūliju oficiāli atzina par Latvijas ebreju genocīda piemiņas dienu.

1993. gadā ar vairāku personu un organizāciju, piemēram, holokaustu pārdzīvojušo Latvijas ebreju grupas ASV atbalstu sinagogas vietā veica arheoloģiskos izrakumus. Arhitekts Sergejs Rižs atsedza un eksponēja vairākus nodedzinātās sinagogas oriģinālo sienu fragmentus. Memoriāls iezīmē bijušās sinagogas pirmā stāva plāna kontūras.[31]Center for Judaic Studies at the University of Latvia. ‘’Riga, 25 Gogola Street’’. http://memorialplaces.lu.lv/memorial-places/riga-and-riga-district/riga-25-gogola-street/

2007. gadā Latvijas valdība un vairāki privātie ziedotāji atbalstīja trešā pieminekļa izveidi sinagogas vietā. Tas godina 270 cilvēkus, kuri izglāba 400 ebreju dzīvību Latvija holokausta laikā.[32]Center for Judaic Studies at the University of Latvia. ‘’Riga, 25 Gogola Street’’. http://memorialplaces.lu.lv/memorial-places/riga-and-riga-district/riga-25-gogola-street/ Pieminekli veido 12 metrus gara un 6 metrus augsta siena, tā simbolizē ebreju tautai draudošās briesmas ebreju tautai, kas šķietami atrodas uz sabrukuma robežas. To rotā kolonnas ar iegravētiem šo 270 ebreju glābēju vārdiem, un tas atgādina par viņu drosmi.[33]Riga: Commemoration and Admonition. Volksbund Deutsche Kriegsgräberfürsorge. … Continue reading Atbalsta kolonnas simbolizē potenciālo glābšanu no nāves un ticību laba dzimšanai starp ļaunumu, kas līdzinās gaismai, kas izplūst no dziļas tumsas. Uz centrālās kolonnas attēlots Žanis Lipke, kurš varonīgi izglāba vairāk nekā 50 cilvēkus.[34]Riga: Commemoration and Admonition. Volksbund Deutsche Kriegsgräberfürsorge. … Continue reading Pieminekļa kreisajā pusē ir iegravēts citāts no pravieša Jesajas grāmatas: „Es viņiem došu mūžīgu vārdu, kas netiks izdzēsts“ (56:5). Pieminekļa autore Elīna Lazdiņa tolaik Latvijas Mākslas akadēmijas studente.[35]Riga: Commemoration and Admonition. Volksbund Deutsche Kriegsgräberfürsorge. … Continue reading

Autore: Deina Žmuidene

Mediengalerie

References
1, 7, 13 Max Kaufmann, The Destruction of the Jews of Latvia (Konstanz: Hartung-Gorre Verlag, 2010).
2 Andrew Ezergailis, The Holocaust in Latvia 1941-1944. The Missing Center (Riga: The Historical Institute of Latvia, 1996), S. 219.
3 Andrew Ezergailis, The Holocaust in Latvia 1941-1944. The Missing Center (Riga: The Historical Institute of Latvia, 1996), S. 189.
4 Riga: Commemoration and Admonition. Volksbund Deutsche Kriegsgräberfürsorge. https://www.volksbund.de/fileadmin/redaktion_BG/Mediathek/Informationsmaterial/Brosch?re_Riga_201218_engl_final_screen_DS__1_.pdf, S. 60.
5 Andrew Ezergailis, The Holocaust in Latvia 1941-1944. The Missing Center (Riga: The Historical Institute of Latvia, 1996), S. 220.
6 Andrew Ezergailis, The Holocaust in Latvia 1941-1944. The Missing Center (Riga: The Historical Institute of Latvia, 1996), S. 221.
8 Andrew Ezergailis, The Holocaust in Latvia 1941-1944. The Missing Center (Riga: The Historical Institute of Latvia, 1996), p. 219.
9 Andrew Ezergailis, The Holocaust in Latvia 1941-1944. The Missing Center (Riga: The Historical Institute of Latvia, 1996), p. 189.
10 Riga: Commemoration and Admonition. Volksbund Deutsche Kriegsgräberfürsorge. https://www.volksbund.de/fileadmin/redaktion_BG/Mediathek/Informationsmaterial/Brosch?re_Riga_201218_engl_final_screen_DS__1_.pdf, p. 60.
11 Andrew Ezergailis, The Holocaust in Latvia 1941-1944. The Missing Center (Riga: The Historical Institute of Latvia, 1996), p. 220.
12 Andrew Ezergailis, The Holocaust in Latvia 1941-1944. The Missing Center (Riga: The Historical Institute of Latvia, 1996), p. 221.
14 Andrew Ezergailis, The Holocaust in Latvia 1941-1944. The Missing Center (Riga: The Historical Institute of Latvia, 1996), 219.
15 Andrew Ezergailis, The Holocaust in Latvia 1941-1944. The Missing Center (Riga: The Historical Institute of Latvia, 1996), 189.
16 Riga: Commemoration and Admonition. Volksbund Deutsche Kriegsgräberfürsorge. https://www.volksbund.de/fileadmin/redaktion_BG/Mediathek/Informationsmaterial/Brosch?re_Riga_201218_engl_final_screen_DS__1_.pdf, 60.
17 Andrievs Ezergailis, Holokausts vācu okupētajā Latvijā, 1941-1944 (Rīga: Latvijas Vēstures institūts 1999).
18, 19, 24, 25, 30 The Bezalal Narkiss Index of Jewish Art. The Center for Jewish Art. Holocaust Memorial at the Site of the Ruined Great Choral Synagogue in Riga, Latvia, 1989, 1998. https://cja.huji.ac.il/browser.php?mode=set&id=42930
20, 21, 26, 27, 31, 32 Center for Judaic Studies at the University of Latvia. ‘’Riga, 25 Gogola Street’’. http://memorialplaces.lu.lv/memorial-places/riga-and-riga-district/riga-25-gogola-street/
22, 23 Riga: Commemoration and Admonition. Volksbund Deutsche Kriegsgräberfürsorge. https://www.volksbund.de/fileadmin/redaktion_BG/Mediathek/Informationsmaterial/Brosch?re_Riga_201218_engl_final_screen_DS__1_.pdf, S. 63.
28, 29 Riga: Commemoration and Admonition. Volksbund Deutsche Kriegsgräberfürsorge. https://www.volksbund.de/fileadmin/redaktion_BG/Mediathek/Informationsmaterial/Brosch?re_Riga_201218_engl_final_screen_DS__1_.pdf, p. 63.
33, 34, 35 Riga: Commemoration and Admonition. Volksbund Deutsche Kriegsgräberfürsorge. https://www.volksbund.de/fileadmin/redaktion_BG/Mediathek/Informationsmaterial/Brosch?re_Riga_201218_engl_final_screen_DS__1_.pdf

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